Ceazar, love of my life.

Alla inlägg under februari 2012

Av Sofie - 28 februari 2012 14:37


Och ett bra tag sedan jag bloggade >.<

Kommer ut en tjej på torsdag och ska provrida C för att blir ev halvfoder värld.

Lite äldre tjej, som är uppväxt med hästar och även haft ett par egna genom åren.

Dock mest dressyr ridigt, men det gör inget.

Inte tävlings intresserad?! Det ckockade mig lite, men det gör ju givetvis ingenting.

Men är så van att många vill träna och tävla. Denna tjej ville mest "bara vara " i stallet, rida lugnt lite dressyr och skogen. Säg woot? Blir lite glad också. Hehe mer träning åt mig :D


I torsdags förra veckan så hopp tränade jag och Carro lite för oss själva i ridhuset.

Hoppade som i en åtta, bra övning för C. Då man kände att han behöver balanseras upp mer. 80cm tog vi oss över.

Bra för att vara jag, C var dock högt över, så vi hoppade nog 120 haha :P




i fredags var det dressyr, jävlar vad bra han gick. Det är verkligen min häst. Bästaste, häst alltså.

Red lite skänkel vikningar, och testa oss på öppna och slutna, det gick bra.


Har varit häst ledig Måndag (igår) och idag) då ja inte känner mig hundra och måste ha all enerig till att orka jobba.

Igår fick jag jobba ensam, då Vero var sjuk =( idag fick vi in en vikarie för henne. Skönt, aldrig roligt att jobba ensam.


Lägger upp en bild på Siddmuch ;D

 



NU ska jag ta och dricka upp mitt te, sedan tagga inför jobb.

Efter jobbet idag måste jag plugga >.< ushe.

Jaja trevlig vår dag i solen gott folk

Kram Sofie


Av Sofie - 22 februari 2012 18:02


I helgen nu kommer Jerry och Tobias, kompisar till Peter via Wow.

Lite nyfiken på vem Tobbe är, Jerry kommer ju hit både nu och då :P

Så honom har vi känt ett tag, bra kille är det iaf.

Så på Fredag ska jag handla lite mys gott till oss fyra.


Idag vart det skogen för mig och C, tillsammans med Carolin och Torsten, (Toxic heter hennes häst igentligen)

Vi red ut ca 1 timma, klättrade lite, det var inte så farligt halt, det var mest blött, dock på några ställen på grus vägen var det lite små halkigt och moddigt, men det gick att rida i kanten.

Travade på gruds vägarna (där det gick) och i skogen, så C fick lyfta massor på benen, han slår lätt i hovarna på rötter ect.

Dock snubblade inte idag, men han hade benen över allt, känndes det som. Var lite spänt i början, så jag sket i att jobba, utan tänkte bara framåt. Gick jätte bra. Galopp jobbade på ett gärde, C vart lite stark, och ville slå med huvudet, så då jobbade jag ner honom ist, och det gick bra, sedan släppte jag försiktigt och red med sätet och inner skänkeln. Då galoppade han på bra, fast jag tog bort foren på han, han hade huvudet på ett bra ställe, dock när jag galoppade ifatt Torsten, och låg jämsides, kastade Torsten upp bakbenen och C hängde på. Haha. Nej sa åt honom, och då började han jobba igen. Typ som Jaha okej, jag ska inte göra så med dig matte. Ville bara för Tirsten gjorde ju. Söt häst.

På vägen hem, när vi travade av, så jobbade jag C i stadig form och han travade på rätt bra, lång starka kliv och man kännde baknenen ordentligt. Riktigt fin trav.

Så var nöjd.


I morgon är det hoppträning, jag och Carolin ska hoppa lite i ridhuset ppå förmiddagen.

Sen freag, får han vila, för jag har lite mkt att göra så mamma tar C åt mig. Jag göljer med ut i stallet. Men hon Mockar, och det så kan jag borsta och gosa med han, och ge fredags mys sen.


Lör får vi se vad som sker.

Söndag blir iaf skogen igen.( tar samma runda som idag)


Nu ska jag spela lite wow, ta lvl 50 med wårlöcken.

ha de så br, Kram sofie


Bjuder på en bild ifrån början av Juni.

 

Av Sofie - 18 februari 2012 17:00

Kom världens regn skur ju.

Så det vart kvalitets tid med C ist. Fläta lite man, och borsta lite nogrannare än vanligt.

Han fick lite lördags mys med, att få en halmbal extra.. mjukt och gott till kvällen ^^


Just nu håller jag på att laga mat. Kyckling filé, strips, grönpeppar sås och broccoli.

Är svin hungrig verkligen. I morgon kommer Linda ut till stallet igen, ska visa henne lite vart C har sin mat plats, foder ect allt.

Då hon är snäll och ställer upp och tar han om honom på tisdag, för jag jobbar.

Jobbar måndag med, men hinner med stallet innan jobbet då ^^

Fast blir ingen ridning, så han måste ridas i morgon.


Hoppas Linda kan rida honom på tisdag, eller longera vad som. <3

Du hittar ju till ridhuset, om det inte går att vara på ridbanan. ;)


Ikväll blir det att ta det lugnt då klockan ringer 05.00 i morgon bitti >.<

Så det blir att äta lite snacks... se på melodifestivalen, och sen efter det spela WOW, blir dock wow innan Melodifestivalen med tihihi... vilken nörd jag e. Precis som Fea Olin. Hennes Char Feaftw... has come online. (eller rättare sagt, blir mer förvånad om det står "has gone offline" ) ;)


Blir att lvla min Wårlöck, måste ta lvl 40 idag.

Men nu måste ja ta hand om maten.


trevlig kvälll

Kram Sofie


Av Sofie - 18 februari 2012 13:43

Härliga lördag, dock inte så fint väder som igår. =(

Vaknade med världens huvudverk, och hals ont.... tack Peter. Men måste till stallet ändå och rida en liten sväng.

Igår var det skogen, travade och galoppade i djup snö, det var roligt för han fick sånna enorma kliv.

Konstigt nog var det inte halt ute igår. Men idag lär det vara det, då det ser ut som om det har varit varmt sedan kallt igen. Så det blöta kanske blivit is?


Jaja, iaf... Det vart tyvärr ett ENORMT missförstånd i mitt förra inlägg.

Jessica tog det hela som hord kritik mot sig själv. OCh det var ju inte eningen alls. JAg kan varka lite kylig och kall ibland i inlägg och jag "hyllade" Linda kanske lite väl mycket.


Men nu vart det som det vart, ingenting jag kan göra åt saken skrivet är skrivet.=/

Även om vissa saker verkar vara dumt uttryckt.


Gällande C's halvfodervärld. Hon har ridigt honom bra. Klart vi rider olika, men det gör ju många.

C har kännt av det olika ryttarna. Men jag vet inte om jag kan svara på om det är en nack del... inte i nu läget.

Han har varit lite "jobbig i galoppen" senaste tiden, om det igentligen beror på Jessie vet ju inte jag.


Tyvärr har jag bara sett Jessie rida C två gånger, ville gärna se mer. Men tyvärr vart det inte så.

Linda har jag ju sett rida 1000gg. Både när C var nyinriden och vinglig. Sedan nu. Då såg man stor skillnad.

Sedan har jag sett henne rida många andra hästar få har man följt henne på ett annat sätt.

Sen eftersom jag känner Linda sen bra tag tillbaka, blir det kanske att man skriver med pg av den anledningen.


Spelar ingen roll hur jag förklarar, har sjukt dåligt samvete för att du tolkade det mot dig, så fel.

Var ine menat att vara elak, eller hård. Och tycka ner dig. Jag har ingen sådan människa alls.

Tvärt om hylla ist för att trycka.

Hade jag vetat det jag vet nu, hade jag aldrig skrivit det där inlägget.

Bara på dina svar du skrev till mig, sa mycket om att du inte tror på dig själv. Och helt ärligt, jag vet jag tröck ner dig till grunden nu. Och fy fan det var inte meningen. Jag drar upp dig igen om du ger mig chansen.

Förlåt Jessie.

Av Sofie - 16 februari 2012 20:56


Började dagen tidigt.

kl 11.00 åkte jag till stallet, för att möta upp Linda som skulle rida C åt mig idag.

Så vi gick ner till ridhuet, som dom höll på att harva. Så vi fick vänta en stund, ca 20 min eller nått. Men det var okej.


Sen började Linda väldigt bra, att få fram honom i skritten. Och jag tycker han gick och jobbade på enormt bra. Helt ärligt, så såg det lätt ut för bägge två.. så där bra är inte jag, wtf. Linda lär mig!!!

Skritten är min och Ceasars sämsta gångart tillsammans.


Linda hade ett mycket fint tempo i traven med, mycket tempoväxlingar. Inte så mkt små volter, utan det var det stora volterna. =)

Sen red Linda lite innanför spåret med så inte C tar stöd mot sarjen. Super bra där Linda.

C jobbade bra, med rygg och bakben. Lite lite "lång i formen" men han har ju långhals samt, att han inte kunde stödja sig mot sarjen häller xD så han finf verkligen balans jobba.


Det syntes att C merkte att han hade en kunnig ryttare på ryggen.

Galoppen gick bra i högervarv mycket fint temo, och Linda lade in tempo växlingar även där. Han vart lite tung mellan åt, men han kräver att man rider honom med säte och skänkel, och driver där efter så brukar han lätta upp dig lite. Och det gjorde han. Även om han försökte lura Linda ifrån arbetet. ;)

Galoppen i väster varv gick något sämre. Linda rider forfarande bra, men C tycker att det är jobbigt och då vill han "springa ifrån" arbetet.

Här kräver han ett ordentligt stöd på ytter tygel, samt lägga bak ytter ben och hålla stödet där (så inte benet är "på" sadel gjorden)

Samt leda med inner tygel och ta inner skänkel mot ytter tygel. Och då gick det ju jätte bra.

Det är det som är så ku med Linda. Hon får se en gång i från backen när jag rider och visar, så kopierar hon det och gör exakt samma. =)

Blir så otroligt glad när jag ser sådant.

Igentligen kanske Linda skulle vara den ultimata för Ceasar, dom passade verkligen super bra.

Och jag tror Ceasar tyckte det med. Då jag tror (det ser ut som det iaf) att Linda och jag har samma mjuhet och harmoni i ridningen, sen är Linda duktigare så jag kan lära mig av henne med, och bli super bra själv. Då jag tror jag har en bra grund.


Hoppas Linda kan rida C fler gånger, och kanske ta någon lokal hopp och dressyr på honom i vår/ sommar.

Så kan jag köra träningstävlingar xD Passar mig utmerkt haha.

Tävlings nerverna.. ni vet.

Nu ska jag wowa lite tjiingeling!


Kram Sofie

Av Sofie - 16 februari 2012 20:35

Då jag inte bloggat på några veckor. Förlåt, men det har varit så mycket med annat, och så fort jag fått lite tid så har jag ist priorieerat Wow. framför blogg. =/


Men iallafall. Söker ny halvfodervärld alt medryttare till C.

Då Jessie skaffat sig en annan häst som kanske passar henne bättre, vad vet jag? :)

Jasg tror hon gör helt rätt.


Ceasar mår bra, men har blivit lite "slö" att rida och enormt nonchalant.

Så har fått trimma honom lite mellan varven.(med de menar jag rida igenom honom ordentligt ifrån grunden, och försöka rida så rätt som det går, och små kräva honom på skolorna)

Tror det ev kan bli så när det är två ryttare på en häst och det rider helt olika. För det gör vi verkligen, det merks på C.

Men det bästa med den hästen, är att det spelar ingen roll för han gör verkligen allt för mig.

Det fick jag verkligen bekreftat idag.

Linda red honom idag i ridhuset (och hon är verkligen SUPER DUKTIG) och hon red C så jävla bra, för att vara första gången på ca 1,5år och då var han precis nyinriden med. Men till och med med henne en så pass duktig ryttare, ville han släng trava, (det är något han har börjat med den senaste tiden) Så jag hoppade upp, och tog en galopp ifrån skritten och TACK och LOV tog han fattningen.

Det är min häst det.

Men man måste hålla stöd med ytter skänkel och driva med säte och ben, och det lilla som att ej hålla stödet på ytter ben, kan göra att han "springer in i galoppen" tänkte på dig där Jessie? Eftersom du tycker han springer lite in i galoppen ibland? :P


En sak blir jag sur på när det gäller häst folk. Detta jävla skit snacka?! Ser ingen mening me det alls. Varför?

Häst människor säger jag bara, sluta lägga er i andras.


Kommer för övrigt vara MYCKET noga med vem som kommer få bli halfoder värld till Ceasar.

Vet inte om man ska sätta som krav unghästvana plus meriter inom dressyr och hoppning på mer än ridskolenivå?


(nu menar jag abslout inte dig här Jessie, ett uttryck jag brukar använda mig av) Du är världigt duktig för att bara ha ridigt på ridskola. Så detta är mer allmänt till andra människor.


Det var en kort uppdatering.. mer kommer i ett inlägg om denna dag.




Ovido - Quiz & Flashcards